Rökning

Idag har jag varit rökfri i 9 dagar :D Känns otroligt skönt!
Trodde aldrig att jag skulle klara mig utan cigg efter 9 års rökning.
Märker jag skillnad? Ja faktist, på min hy i ansiktet har blivit strålande fin ^^ .
Jag luktar inte gammal tant längre, har ingen stress på att köpa cigg och röka.
Jag är fri helt enkelt :) . Och jag ska fortsätta såhär :D


20 minuter efter rökstopp
-har blodtryck och puls gått ner till en normal nivå
-har temperaturen i händer och fötter återgått till det normala
(rökare fryser ofta om dessa kroppsdelar)
8 timmar efter ditt rökstopp
-börjar kolmonoxidhalten i blodet att minska och det livsviktiga syret får mer plats
-blir man mindre trött
24 timmar efter ditt rökstopp
-har riskerna för att få en hjärtinfarkt börjat minska
3 veckor – 3 månader efter ditt rökstopp
-har blodcirkulation och din lungkapacitet förbättrats så mycket att
det känns lätt att promenera
-har blodcirkulationen runt ryggkotorna ökat och därmed minskat risken för ryggbesvär
-har huden fått tillbaka en frisk rosa ton istället för gråaktig
4-6 månader efter rökstopp
-har de skador som rökningen orsakat i blodkärl börjat repareras.
-är risken för att drabbas av en blodpropp avsevärt mindre än när man rökte
-har flimmerhåren i luftrören återaktiverats och arbetar för fullt med att ”städa” lungorna
-har hosta och slembildning minskat
1-2 år efter rökstopp
-är risken för att få kärlförträngning och hjärtinfarkt hälften så stor som om man hade fortsatt att röka
-har immunförsvaret blivit allmänt bättre
-är risken för att utveckla allergier och luftrörskatarr betydligt mindre
5 år efter rökstopp
-är risken för att få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt lika liten som hos en icke-rökare
-har risken för att man skall utveckla cancer i mun, hals, matstrupe, lungor, urinblåsa, njurar,
livmoderhals och bukspottskörtel minskat betydligt







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
sajmoneh