VÄRD ATT LÄSA


Vi gör alla gör olika val i livet men ett val du inte fick göra var att komma till världen.
Många anser att självmord är egoistiskt och fel.
Men vem är det egentligen som är egoistisk?
DU ber någon annan att stanna i livet för DIN skull!

Det är inte alltid lätt att leva,
Livet är en ständig kamp för oss alla!
Men tänk på att det finns dom som har det 1000 gånger värre!
Till exempel dom som lider av sjukdomar,
Vilket kan innebära att bara existera är en kamp.
Att ständigt få kämpa för att hålla sig ovanför ytan.
Hur man än försöker så sjunker man bara djupare.
Och det verkar aldrig ha ett slut.
Ingen kommer någonsin förstå hur det är att leva med en psykisk sjukdom,
Som kan trycka ner en så långt i botten.
Att man inte kan se något annat alternativ än att ta sitt eget liv.
Jag kan bara prata utifrån mina egna sjukdomar och erfarenheter.

Cancer och självmord,
Skillnaden är att om man lider av cancer så får man omtanke, kärlek och stöd.
Likheten är att båda sjukdomarna kan vara dödliga.

Tänk dig en 16 årig flicka som precis fått veta att hon har cancer.
Hon avlider efter 2 hårda år där varje dag varit en kamp för både henne och hennes familj.
"Det är skönt för henne att hennes lidande äntligen är över"
Så brukar det låta när någon avlidit efter en lång tids sjukdom.
Har jag mindre rätt att få ett slut på mitt lidande för jag är psykiskt sjuk?

Varje sekund kändes som 34 knivhugg,
Varje natt grät jag mig till sömns,
Varje minut var en kamp!
Min enda önska var att få vara lycklig.
Men det var bara början.
Ständiga inläggningar på psyk,
Flera timmar på olika behandingar och daglig telefonkontakt.
Ett 10 tal piller varje dag för att bara klara av att existera.
Flera år av självmisshandel, missbruk och självmordsförsök.
År fyllda av ren smärta!
Var inte jag värd att få ett slut på lidandet?
Klandra inte den som var sjuk och tog sitt liv,
Klandra dig själv OM du aldrig gjorde något för att hjälpa.

Var 6:e timme tar någon sitt liv,
CA 1500 personer dör varje år till följd av sjävmord,
Varje år dör 3 gånger så många i självmord än i trafiken,
Självmord är en av de vanligaste dödsorsakerna för personer mellan 15 & 44 år,
Och den vanligaste dödsorsaken hos män,
Självmordsförsök är 10 gånger vanligare än självmord,
Ju fler självmordsfösök desto större risk är det till ett fullbordat självmord.


Idag är jag glad att jag överlevt,
Jag har haft tur!
Men alla har inte den turen jag har haft.
Långt ifrån alla vågar söka hjälp,
Många vågar inte ens berätta för någon att den mår dåligt,
Dom som söker vård hinner oftast aldrig få hjälp fören det är försent...

Jag kommer alltid att vara sjuk,
Och jag måste ständigt vara på min vakt efter tecken på att jag är på väg ner igen,
Och stoppa det i tid för att överleva.
Vi gör alla olika val i livet,
Men det var ett val du aldrig fick göra,
Att komma till livet...









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
sajmoneh