Kejsarsnitt

 
Hej hej! Tänkte skriva och berätta lite om mitt kejsarsnitt.
Vi kom in vid 07:00 till förlossningen där fick vi komma in på vårat rum.
Jag fick ta av mig alla kläder och sätta på mig en sjukhus rock eller vad det heter.
Dom satte dit urinkateter, dropp och infart på andra handen.
Jag fick ett armband med mitt namn och personnr, dom satte det även på min säng.
Dom kände på min mage hur Roxy låg och lyssna på hjärtljudet.
Sen lämnade dom oss och kom tillbaka vid 07:50 .
Dom rulla iväg mig till operations salen,
älskling kom lite efter för han var tvungen att byta om till operations kläder.
Sen fick jag sätta mig upp och dom la bedövning i ryggen.
Efter det fick jag bedövnings sprutan och fick lägga mig ner.
Jag tyckte inte att det gjorde ont alls :) .
Jag fick syrgas i näsan, sladdar på bröstet och på sidan.
Jag fick sträcka ut armarna åt sidorna och ha dom liggandes så.
Narkosläkaren kom och skrapa med en nål på min axel och sa åt mig att hon skrapar på magen och uppåt och när jag känner lika mkt som jag kände på axeln så ska jag säga till.
Dom satte upp skynke så vi inte skulle se och så börja dom tvätta magen.
Johan och en annan läkare satt på ena min sida och narkosläkaren på andra sidan. 
Nu börjar vi sa dom. Gud så spännande det var!
Jag kände som sagt ingenting, bara att dom höll på där inne.
Men det var inte obehagligt :) .
Johan såg hur en behållare fylldes med blod men sa inget, dom hade haft av ett blodkärl...
Vi hörde hur fostervattnet sögs ut, dom börja rycka och dra i mig och sen hörde vi ett skrik.
Barnmorskan kom fram och visa Roxy för mig och sen gick hon och Johan iväg.
Läkaren bredvid mig fråga hela tiden om allt var bra.
Johan kom tillslut med Roxy och jag fick pussa på henne.
Jag började bli jätte trött, höll på att somna och mådde jätte illa.
läkaren spruta in något i infarten så illamåendet försvann.
När dom sytt ihop mig vart det iväg till uppvakningsrummet.
Där fick jag veta att jag förlorat en massa blod så jag fick 2 blodpåsar.
Jag hade även blodtrycksmätare på armen som mätte mitt blodtryck var 15:e minut.
Sköterska kom och kolla mina värden ofta Och fråga hur jag mådde.
Dom kolla mitt hb flera gånger tills det var bra igen.
Jag fick ligga med Roxy på mitt bröst, hud mot hud.
Där fick vi stanna i några timmar tills jag kunde vicka på tårna och lyfta benen lite.
Sen vart vi flyttade till vårat rum igen :) .
Jag fick 2 alvedon och en diklofenak var sjätte timme mot smärtan.
Dagen efter tog tog ut urinkatetern och jag skulle resa mig upp för första gången efter operationen.
2 sköterskor hjälpte mig upp, det kändes ömt och gjorde lite ont.
Dom gick med mig till duschen för att duscha mig.
Det fick avbrytas för jag vart yr, fick illamående och kände att jag höll på att svimma.
Dom tog mig snabbt till sängen och la mig ner.
Dom kollade mitt hb och såg att jag behövde mer blod.
Jag fick 2 blodpåsar den dagen med.
På onsdagen mådde jag mkt bättre och bevövde inget blod.
Jag kunde gå upp och duscha vilket var underbart!
På onsdagen fick vi äntligen åka hem :D .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
sajmoneh